احیای یک اثر قدیمی کمدی در ایام هراس کرونایی
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۱۶۳۹
در هفتهای که «تنت» فیلم جاسوسی- جنایی جدید کریستوفر نولان برای ششمین بار متوالی در صدر جدول پرفروشهای جهان نشست و میزان پولسازیاش را در پنج قاره از 328 میلیون دلار هم عبور داد، اکران موفقیتآمیز و احیای محسوس یک فیلم قدیمی خبرساز شد و فروش قابل توجه آن البته با احتساب ارقام نازل رایج در دوران کرونایی فعلی دنیا، هنردوستان را متعجب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم مورد بحث «Hocus Pocus» نام دارد و فیلمی ویژه ایام توأم با ترس و اضطراب هالووین است که در فرهنگ غرب اواخر مهر و اوایل آبانماه هر سال را در بر میگیرد. همواره فیلمهای ترسناک مختص این ایام ساخته و ارائه میشوند و گیشههای بسیار خوبی هم دارند. با این حال «Hocus Pocus» نه یک فیلم ترسناک با پایهها و خصائل سنتی آن بلکه یک کار فانتزی و کمدی است که کنی اورتگا آن را کارگردانی کرده و نقش اول آن را بت میدلر بازی کرده است.
در سال 1993 که این فیلم 96 دقیقهای برای اولین بار به نمایش درآمد، فروش چندانی نکرد و توفیق خاصی نداشت اما اینک که رویکرد و سیاست کمپانیها در دوران بیرونق کرونا به سبب عقلایی نبودن پخش آثار پرهزینه جدیدشان پخش مجدد آثار قدیمیشان است، «Hocus Pocus» حتی با فروش دو میلیون دلاری در 2570 سالن در سطح امریکا و کانادا و مکزیک رده دوم جدول درآمدسازان سینمای امریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی شرقی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که «Tenet» این هفته در 2750 تالار در امریکای جنوبی 2.85 میلیون دلار در آمدسازی کرد و به لطف حضور ستارههایی مثل کنت برانا، رابرت پاتینسون و الیزابت دبیکی توانسته است به جذب هنردوستان به سالنهای سینما ادامه بدهد و تک محصول بزرگ هفت ماه اخیر سینمایی جهان باشد که استودیوی سازندهاش (برادران وارنر) شهامت اکران آن را بهرغم وقوف به رونق اندک فیلمها در گیشهها در شرایط سخت کنونی جهان داشته است. هرچه هست موضوع فیلم «Hocus Pocus» احیای تصادفی سه ساحره بدکردار اما خندهدار توسط یک پسر نوجوان در شهر سلیم در ایالت ماساچوست امریکا در یکی از شبهای ایام هالووین است. این فیلم 27 سال پیش در اکران عمومی اولیهاش حدود 17 میلیون دلار روی دست استودیوی مشهور سازندهاش (والت دیسنی) ضرر گذاشت اما طی سالهای بعدی در شبکه نمایش خانگی و در روند اجاره نوارهای ویدیویی و همینطور در کانال اختصاصی والت دیسنی فروشهای مستمر تازهای داشت و جبران مافات کرد. بد نیست بدانید استودیوی والتدیسنی درصدد ساخت یک قسمت دوم نیز برای این فیلم است و بت میدلر و سایر هنرپیشههای اصلی فیلم شام سارا، جسیکا پارک، تورا برچ و ونه ساشا و تمایل خود را برای تکرار نقشهای محوله به آنان ابراز داشتهاند و کارگردانی به آدام شنگمن سپرده شده اما به سبب استراتژیهای کاری ویژه دوران کرونا زمان تصویربرداری و اکران فیلم اعلام نشده است.
استمرار روند تعویقها
در نقطه مقابل اقدام استودیوهای بزرگ هالیوود برای به تأخیر انداختن روند پخش آثار اصلی و پرهزینهشان در این هفته هم ادامه یافت و براساس آن مقرر شد نسخه جدید جیمزباند که نام آن را «وقت مردن نیست» گذاشتهاند، بهجای اکران شدن در 2 آذرماه امسال از 13 فروردین سال بعد بر پردههای نقرهای دنیا بنشیند و قسمت نهم سری فیلمهای اکشن و پرفروش «سریع و خشمگین» هم که بهطور اختصاری «F9» نامیده شده، برای تداخل نداشتن با ورسیون تازه مأموریتهای جنایی جیمز باند به جای 14 فروردین 1400 به 8 خردادماه این سال موکول شد.
در عرصه جاسوسها و تسخیرکنندگان
با وجود کسادی دوران کرونا این هفته نیز فیلمهای جدید متعدد و همچنین شماری از کارهای قدیمی پخش مجدد شدند و جملگی هم در جمع 40 فیلم صدر جدول درآمدسازان سینمای دنیا قرار گرفتند و اوصاف کوتاه آنها بدین شرح است:
٭ «تصاحبکننده» (یا «حلولکننده») که یک فیلم ترسناک و علمی-تخیلی و محصول مشترک کشورهای انگلیس، امریکا و کانادا با کارگردانی برندون کرانن برگ و مجهز به حضور بازیگرانی درجه دوم هچون آندریا رابزبورو و جنیفر جیسن لی است، در 325 تالار در امریکا و کانادا به فروشی 282 هزار دلاری نایل شد و در رده هشتم جدول پولسازان سینمای این کشورها نشست.
٭ «خودتان را نجات بدهید» یک کار کمدی- اجتماعی با کارگردانی مشترک الکس هوستون فیشر و الهنور ویلسون و با بازی سونیتا مانی و جان پل رینولدزاست.
٭ «تماس تلفنی» فیلم دیگری از ژانر هارور (وحشت) و با سناریویی از پاتریک استیبز و کارگردانی تیموتی وودوارد جونیور با فروش 149 هزار دلاری که محصول نمایش فیلم در 202 تالار در امریکای شمالی بود، رتبه دوازدهم را در جدول درآمدسازان این منطقه از جهان به خود اختصاص داد.
٭ «فراخوان جاسوسی» به کارگردانی لیدیا وین پیلچر و با بازی سارا مگان تامس، استانا کاتیچ و رادیکا اپت در نقشهای اصلی با گیشهای اندک و 103 هزار دلاری در رتبه بیستم پرفروشهای سینمای امریکای شمالی مستقر شد. این فیلم که فقط در 75 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک به نمایش درآمد، کاری دراماتیک و براساس مستندات تاریخی و رویدادهای حقیقی است.
٭ «شیفت 12 ساعته» که یک کمدی سیاه و مهیج است و بریا گرنت هم سناریویش را نوشته و هم آن را کارگردانی کرده، فقط در 18 سالن در سطح 16 ایالت از ایالات 51 گانه امریکا اکران شد و درآمد حاصلهاش از 8 هزار دلار فراتر نرفت و با چنین اندوخته نازلی حائز رتبه بیست و هشتم در جدول پردرآمدهای سینمای این کشور شد.
برنامههای هفته تازه
به رسم و سیاق هر هفته از روز جمعه (25 مهر) تعدادی فیلم تازه در سطح جهان به نمایش در میآیند که البته فقط دو فیلم مشمول اکران وسیع میشوند که «سارق صادق» و «دو قطب» نام دارند. از اینرو هشت فیلم دیگر اکران محدود میشوند و حداکثر سالنهایی که برای پخش آنها در امریکای شمالی در نظر گرفته میشود 400 سالن است. حال آن که دو فیلم مشمول اکرانهای وسیع در بیش از دو هزار تالار در سطح امریکا و کانادا به نمایش در میآیند. از جمله فیلمهایی که فقط اکران محدود میشوند، میتوان به «بنگ بنگ»، «او دریا است»، «چوپان جعلی»، «فرار از انقراض»، «شیطان نام و نشان دارد» و «بچه کارآگاه» اشاره کرد که نمایش عمومی خود را مدیون شرایط کرونایی دنیا و رویکرد استودیوها به پخش آثار درجه چندم خود به قصد پرهیز از اکران و ضرر دادن چشمگیر آثار شاخص خود هستند که مبالغی نجومی صرف تهیهشان شده است.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: امریکا و کانادا امریکای شمالی میلیون دلار هزار دلار فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون ۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشتماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشتماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.
انتهای پیام/